Wednesday, April 7, 2010

Beberapa hari nih,ketegangan agak kerap berlaku dikalangan jasad-jasad disekeliling aku, banyak persoalan dan kebencian yang melanda di atmosfera tempat aku bernafas.terlalu sesak dan sudah masak dengan keadaan itu.Pada mulanya ianya hanya sekadar bongolan-bongolan kecil tetapi kini menjadi lebih besar dan menyukarkan perjalanan ni.kadangnya aku bosan mendengar dan melihat setiap lonjakan yang berlaku tetapi tiada keluhan dan resahan yang dpt aku lepaskan kerna itulah kehidupan.penuh dengan dugaan dan persoalan.

cuma hari nih,aku menulis kerana beberapa jam yang lalu,otak aku terdetik satu persoalan yang pada mulanya hanya sekadar permainan minda tetapi bila diolah..diselidik dan dibongkar dengan keuntuhan minda aku.aku mula merasakan bahawa manusia ini sungguh kompleks..aku sudah tahu manusia ini sememangnya kompleks tetapi soalannya kini. "adakah manusia ini sememangnya diwujudkan utk hidup bersendirian atau di dalam kelompok?" ia aku tahu dunia ini luas..berjuta dan berbillion manusia.Bila kita mengenali satu jasad yang baru..ianya selalu dimulakan dengan senyuman dan kejujuran..dan bila perkongsian terjadi berlakunya krisis mengundang beribu sifat keji dihati mereka..cemburu,sombong,ego,bongkak,keji,jelik dan bermacam2 lagi yang pada mulanya mereka bertanya jawapan kepada aku..dan bila aku memberikan jawapan yang cukup ringkas...mereka berkata tidak mungkin dengan itu.Jawapan aku yang berikan utk setiap perbuatan mereka adalah satu.."Ikhlas..membuat perkara dengan ikhlas".entah la..ramai yang ckp.."nothing is free in this world" bagi aku itu bohong itu cuma dokma mereka untuk menutup dan mengekang percabulan kuasa mereka.tetapi bagiaku dunia ini luas..kaya dan sempurna..dan aku pasti jika keikhlasan itu digunakan sepenuhnya..aku rasa dunia ini penuh dengan keceriaan dan kebahagian ,bukannya kelaparan dan kesedihan.

1 Comments:

Blogger dhiana~berg said...

aku stuju dgn ape ko ckp...mule2 kenal mesti camtu...tp yela kan..x kenal make x cinte la...

bile da kenal..all the first salam,all the 1st smile,all the 1st laugh-trs je dilupekan...lumrah idop kan...hmmm...

& they are just those few ppl yg x phm konsep ikhlas tu..

April 14, 2010 at 9:56 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home